Tuotteen markkinoinnissa voidaan erottaa neljä aluetta:
- Tuotepolitiikka: Mitä tuotteita ja suorituksia, miten?
- Jakelupolitiikka: Kenelle, mitä kanavia pitkin?
- Hintapolitiikka: Millaisin ehdoin ja mihin hintaan?
- Viestintäpolitiikka: Millaiset tiedotus- tai vaikutustoimenpiteet?
Valmistajien ja kaupan valtasuhde on tullut viime vuosina markkinoinnin kannalta yhä tärkeämmäksi. Kaupan neuvotteluasema on sitä vahvempi,
- mitä suuremmat osuudet niillä on myyjien kokonaismyynnistä
- mitä tärkeämpi tuote on niille
- mitä standardoidumpi tuote on ja
- mitä paremmin informoituja kuluttajat ovat markkinatilanteesta
- mittakaavaetu, eli yritykset, jotka tuottavat paljon, voivat työskennellä matalammin kustannuksin kuin pienemmät yritykset
- ostajien voimakas sitoutuminen nykyiseen tarjoajiin
- suuri pääoman tarve
- tiettyjen tavaroiden saanti
- valtiolliset suojatoimet
- globaali taloudellinen tilanne
- sosiokulttuuriset edellytykset, esim. väestön rakenteelliset tuntomerkit kuten ikä-, koulutus- ja perherakenne, sosiaaliset kerrostumat, yhteiskunnalliset arvot (esim. ympäristötietoisuus), normit, vahvistetut käyttäytymistavat
- teknologinen kehitystaso esim. uusien toimialojen syntyminen tai olemassa olevien alojen hajoaminen
- ympäristön asettamat ehdot, esim. ilmasto, maantieteellinen sijainti ja käytettävissä oleva infrastruktuuri
- oikeudelliset edellytykset esim. määräykset kuten kilpailulainsäädäntö, hintamerkintäasetus, tavaramerkkilaki ja vapaaehtoiset rajoitukset, joita on esimerkiksi mainonnan alalla
Kommentit