80104.jpg
Tuotteen markkinoinnissa voidaan erottaa neljä aluetta:
  1. Tuotepolitiikka: Mitä tuotteita ja suorituksia, miten?
  2. Jakelupolitiikka: Kenelle, mitä kanavia pitkin?
  3. Hintapolitiikka: Millaisin ehdoin ja mihin hintaan?
  4. Viestintäpolitiikka: Millaiset tiedotus- tai vaikutustoimenpiteet?
Markkinoinnissa kannattaa käyttää rajaamista eli segmentointia: tuotteen perusteella, tilan mukaan segmentointia (esim. maantieteelliset rajat), ajan perusteella (sesongit, vuodenajat) ja ostajien perusteella. Markkinoiden rajaaminen ostajaryhmien perusteella liittyy läheisesti kohderyhmäsuunnitteluun.

Valmistajien ja kaupan valtasuhde on tullut viime vuosina markkinoinnin kannalta yhä tärkeämmäksi. Kaupan neuvotteluasema on sitä vahvempi,
  • mitä suuremmat osuudet niillä on myyjien kokonaismyynnistä
  • mitä tärkeämpi tuote on niille
  • mitä standardoidumpi tuote on ja
  • mitä paremmin informoituja kuluttajat ovat markkinatilanteesta
Tietyillä toimialoilla on korkeat markkinoille tulon esteet, ja ne ovat siten suhteellisen suojassa uusien tarjoajien tulolta ja siten kilpailun kasvamiselta. Markkinoille tulon esteillä tarkoitetaan mm. seuraavia seikkoja:
  • mittakaavaetu, eli yritykset, jotka tuottavat paljon, voivat työskennellä matalammin kustannuksin kuin pienemmät yritykset
  • ostajien voimakas sitoutuminen nykyiseen tarjoajiin
  • suuri pääoman tarve
  • tiettyjen tavaroiden saanti
  • valtiolliset suojatoimet
Myyntiin vaikuttaa kilpailijoiden lisäksi
  • globaali taloudellinen tilanne
  • sosiokulttuuriset edellytykset, esim. väestön rakenteelliset tuntomerkit kuten ikä-, koulutus- ja perherakenne, sosiaaliset kerrostumat, yhteiskunnalliset arvot (esim. ympäristötietoisuus), normit, vahvistetut käyttäytymistavat
  • teknologinen kehitystaso esim. uusien toimialojen syntyminen tai olemassa olevien alojen hajoaminen
  • ympäristön asettamat ehdot, esim. ilmasto, maantieteellinen sijainti ja käytettävissä oleva infrastruktuuri
  • oikeudelliset edellytykset esim. määräykset kuten kilpailulainsäädäntö, hintamerkintäasetus, tavaramerkkilaki ja vapaaehtoiset rajoitukset, joita on esimerkiksi mainonnan alalla