229262.jpg
Tämä teos taitaa toimia ehdottomasti parhaiten ammattikirjana, mutta kyllä tämän lukaisi maallikkonakin. Arviointi ja sen kehitys ovat kuitenkin olleet opetusalan muotijuttuja jokin vuosi sitten, joten puheenaiheet olivat minullekin tuttuja.

Itsearviointi on päivän sana. En ole kuitenkaan kovin vakuuttunut siitä, että keskiverto yläasteelainen osaisi arvioida pätevästi suoritustaan. Läheskään aina oppilas ei edes täysin ymmärrä, millainen on täysin onnistunut suoritus - saati sitten, ovatko itsetehdyt villasukat kahdeksikon vai yhdeksikön arvoiset. Oppilaan tekemä portfolio varmasti tarjoaa opettajille paljon informaatiota esim. oppilaan vaihtaessa koulua. Onko tällaisen työkansioon käytettävä panostus suhteessa tuloksiin tasapainossa? Jokaisella opettajalla lienee tähän oma vastauksensa.

Arviointi on aina myös subjektiivista, joka tuo asiaan hyvät ja huonot puolensa. Parhaimmillaan opettajan mahdollisuus painottaa koulunkäynnin eri osa-alueita tukee oppimista ja motivaatiota. Pahimmillaan subjektiivinen arviointi vaarantaa vakavasti oppilaan oikeusturvan. Peruskoulun päättötodistus toimii myös oleellisimpana hakukriteerinä toisen asteen oppilaitoksiin. Eri opettajien antamat seiskat ja kahdeksikot eivät varmastikaan ole samanarvoisia. Jenkeissä oppilaan oikeusturvan takaamiseksi opettajan tulee antaa arvosana ainoastaan objektiivisesti mitattavien kriteerien (so. kokeiden) perusteella.

Kirjan kanssa olen ehdottoman samaa mieltä siitä, että suullisia kuulusteluja tulisi täysin välttää. "Tavoitteena on oppimisen tukeminen ja osaamisen arviointi eikä stressinsietokyvyn mittaaminen tai opettajan vallankäyttö tai pätemisen tarpeiden tyydyttäminen." Omana opiskeluaikanani en onneksi joutunut kuin kerran tähän kidutukseen, jota seniili professorimme kutsui "akateemiseksi tradition säilyttämiseksi". Kyseistä professoria muistellaan edelleen illanistujaisissa - tosin ainoastaan siitä syystä, että hän saattoi nöyryyttämisen ja irrelevanttien faktojen tenttaamisen ohessa kuuluvasti pieraisemalla osoittaa, että hänellä falskaa toisestakin päästä... Tentin tai kokeen tulisi aina olla myös oppimistilaisuus!