323522.jpg
Professori Kari Uusikylä on laatinut erinomaisen puheenvuoron opettajuudesta: millainen on hyvä opettaja, millainen on paha opettaja ja mitkä ovat opettajan tärkeimmät ominaisuudet.

Koulun tulee olla turvallinen. Lapsia ei saa asettaa alttiiksi jatkuvasti saavutuksia vertailevalle koulujärjestelmälle. Turvallisessa ympäristössä psyykkistä energiaa ei tarvitse kuluttaa uhkien torjumiseen. Koululaisen pitää pystyä ajattelemaan, tuntemaan ja toimimaan pelotta, uskaltaa yrittää sellaistakin, missä luulee olevansa huono, uskaltaa ilmaista vapaasti ajatuksiaan, uskaltaa osoittaa aitoja tunteitaan. Turvallisuus on oikeutta kysyä opettajalta mitä tahansa ilman nolaamisen pelkoa.

Opettajan hyvyyttä ei voi suoraan päätellä hänen oppilaidensa saavutusten ja tekojen perusteella. Yhden teorian mukaan tärkeintä on se, että opettaja tuntee hyvin opettamansa oppiaineksen, ts. pitää tietää mitä opettaa. Toinen olennainen asia on, että opettaja pitää opettamastaan oppiaineesta. Kolmanneksi opettajan on pidettävä oppilaistaan.

Hyvä opettaja on monenlainen: ainakin hänen tulisi olla ystävällinen, oikeudenmukainen ja vastuuntuntoinen. Johannan lisäys tähän: tärkeintä on olla aikuinen.

Kirjassaan Uusikylä siteeraa Albert Einsteinia: "Meidän tulisi kasvattaa tasapainoisia persoonallisuuksia eikä spesialisteja. Tärkeimmälle sijalle kasvatuksessa tulisi aina asettaa ihmisen kyky ajatella itsenäisesti, terve arvostelukyky on tärkeämpää kuin tietojen kasaaminen. Humanistisia ja luonnontieteitä ei pidä asettaa vastakkain toistensa kilpailijoiksi. Sivistyneen ihmiskunnan kohtalo riippuu enemmän moraalin tasosta kuin tuotantokyvystä. Vapaa taloudellisten voimien leikki, sääntelemätön halu kerätä itselleen aina vain enemmän valtaa ja varallisuutta aiheuttavat ongelmia. Onnellisen elämän edellytyksiin kuuluu yhteisöllisyys ja suhteellisuudentaju, kyky rajoittaa halujaan ja tarpeitaan." Tänäkin vuonna nämä sanat ovat ajattelemisen arvoisia.