80110.jpg
Alkuperäinen teos on nimeltään The Seven Deadly Sins of Management. Tämän kirjan käännöstä olisi voinut vielä työstää, sillä jokaisesta kappaleesta löytyy englanninkielinen nimi tai termi.

Kirjassa todellakin käsitellään seitsemää kuolemansyntiä: kohtuuttomuus korkeilla johtopaikoilla, vihanpito markkinoilla, laiskuus päätöksenteossa naapuriyrityksen muutosideoiden himoitseminen, kasvun ahnehtiminen kateus toimialalla ja ylpeys huipulla. Liiketoiminnan moraali on joidenkin mielestä jo käsitteenä humoristinen, mutta tämä kirja muistuttaa moraalin tärkeydestä. Muutos on välttämätöntä, mutta se ei ole itsetarkoitus. Kasvu voi ehkä olla loputonta, mutta sen tulee pohjautua kestävälle pohjalle eikä ns. pikavoittoihin. Nopeat kopioijat pärjäävät hyvin, mutta kaikkea ei kannata kopioida ja omaksua.
Kaikkeen uuteen ei kannata rynnätä suin päin, tästä esimerkkinä IT-kuplan puhkeaminen.

Ylpeys? Harold Coffinin aforismia lainaten: "Se, joka luulee tietävänsä kaiken, ärsyttää aivan erityisesti meitä, jotka tiedämme kaiken."