567897.jpg
Tämä hyvin selkotajuinen kirja sisältää paljon harjoituksia työtovereiden välisen viestinnän parantamiseksi. Kirjassa treenatan muun muassa kritiikin ja kiitoksen antamista sekä vastaanottamista sekä harjoitellaan kirjassa annettuja työpaikan "pelisääntöjä". Kirja ei pahemmin perustele työpaikan pelisääntöjä vaan olettaa, että kaikki työpaikalla ovat halukkaat nämä omaksumaan. Esimerkkinä työpaikan pelisääntö 22: "Olen kiinnostunut siitä, millaiset arvot työyhteisössämme vallitsevat ja olen valmis kehittämään niitä sekä toimimaan hyväksyttyjen arvojen ja pelisääntöjen mukaan." Ennen riitti kun teki työnsä ja sopeutui työyhteisöön. Nykyään täytyy proaktiivisesti kehittää työyhteisön arvoja pelisääntöjen mukaisesti ollakseen kelvollinen työntekijä.  Ei ihme, jos monia vähän väsyttää.

Pelisääntö 19: "Työyhteisössämme on sovittu yhdessä siitä, mihin toiminnalla tähdätään." Kylkyl, yhdessä on varmaan sovittu siitä, että tavoitellaan mahdollisimman suurta tuottavuutta ja tehokkuutta. (Ala-asteilla sovitaan "yhdessä", että janipetteri ei enää heittele lumipalloilla toisia ihmisiä. Ei se kovin hyvin toimi sielläkään, saati aikuisten ihmisten kohdalla.)

Pelisääntö 20: "Työyhteisössämme tarkennetaan, mitä ihannetilalla tai visiolla tarkoitetaan. Kaikille on selvää, mitkä hänen, tiimin ja koko työyhteisön lähiajan prioriteetit ovat. Niiden toteutumista myös seurataan. Onnistumisen tarkasteluun on luotu kriteerit." Jotenkin minusta tuntuu, että tällä ei mitata positiivisen viestinnän prosenttiosuutta kokonaisviestinnästä vaan kvartaalitalouden taloudellisia mittareita. Sanokaa vanhanaikaiseksi, mutta mielestäni kuukausittaisen tavoitteiden saavuttamatta jääminen on elämää, ei sitä että työntekijä rikkuroi "työpaikan pelisääntöjä" vastaan.

Pelisääntö 15: "Työyhteisön jäsenet suhtautuvat vastoinkäymisiin rakentavasti - he eivät ilman muuta oleta, että vastoinkäymisistä seuraa vain ikäviä asioita vaan pitävät mielessään sen mahdollisuuden, että niistä voi myös seurata jotain hyvää." Tässä kirjassa myös harjoitellaan "oikeaa käyttäytymistä" työyksikön lakatessa olemasta ja irtisanomisen ollessa lähellä. No joo, ehkäpä kirjan kuvaamasta työyhteisöstä irtisanominen voi todellakin olla mahdollisuus parempaan!