109186.jpg
Teoksen punainen lanka on, että aivot eivät ole muusta kehosta erillään oleva elin. joka yksin vastaisi oppimisesta. Keho on kokonaisuus ja oppimiseen vaikuttavat monet hyvin fyysisetkin seikat. Uuden oppiminen paranee mm. tuntoaistia stimuloimalla. Lapset, joita kosketetaan hyväksyvästi lukemisen aikana, lukevat sujuvammin ja oppivat enemmän. Luennolla savikimpaleen muovaaminen lisää omaksuttavan tiedon määrää.

Kirja sekoittaa neuroanatomian ja -fysiologian perusteita huomattavan paljon kokeellisempiin ja vaihtoehtoisempiin ajatuksiin. Tämä tarjoaa toki loistavaa ajattelun ja ajatusleikkien mahdollisuutta, mutta lasten kasvattamisen sopisi mielestäni pohjautua hieman perusteltuihimpin näkemyksiin.

Mielenkiintoisimmaksi koin kirjassa sivujuonteeksi jääneen teorian aivojen kehittymisen painopisteistä evolutiiviselta pohjalta: ns. matelijan aivot kehittyvät hedelmöityksestä 15 kk ikään, ns. nisäkkään aivot (eli limbinen järjestelmä) 15 kuukaudesta 4,5 ikävuoteen, oikea aivopuolisko 4,5 - 7 vuoden iässä, vasen aivopuolisko 7 - 9 vuoden iässä.