244088.jpg
Alkuviikon työmatkalukemisina olen lukenut tätä tiiliskiveä. Olen ostanut biologian perusoppikirjan vuonna 2004, joten tästä teoksesta on jo ilmestynyt uudempikin painos. Aiemmin olen lukenut kirjasta biokemian, solu- ja molekyylibiologian sekä genetiikan perusteita koskevat kappaleet sekä satunnaisesti muita osioita. Nyt olen kunnostautunut lukemalla evoluutiota käsittelevät osiot ja olen päässyt puoliväliin ekologian osiota.

Biology kertoo olevansa "the most widely used college science textbook". Tämä ansio on myös ansaittu - Biology on ehdottomasti parhaita koskaan kohtaamiani oppikirjoja. Kirjassa kaikki on hyvin toteutettua: selkeä kokonaisuus, looginen eteneminen, hyvin kirjoitettu teksti ja oppimista tukeva kuvitus. Kirja painottaa "Process of science" -näkökulmaa: "kuinka tiedämme tämän" ja "mitä emme vielä tiedä" opettavat samalla tieteellistä ajattelua. Toinen kirjassa subtekstinä kulkeva punainen lanka on evoluution merkitys kaikelle biologialle. En voinut olla ihastelematta, kuinka asiantuntevasti ja objektiivisesti varsinaiset evoluutiota käsittelevät kappaleet on kirjoitettu. Kirja opastaa meitä olemaan käyttämättä termiä "evoluutioteoria". Teorialla ymmärretään yleensä hypoteesia vastaavaa käsitettä. Evoluutio taas on tieteen vallitseva paradigma. Tieteen luonteeseen kuuluu itsensä korjaaminen: harva tieteen vallitseva käsitys säilyy muuttumattomana puolta vuosisataa. Evoluutio on kuitenkin tieteen nykyinen näkemys siinä missä painovoimakin - emme puhu painovoimateoriastakaan!

Hienoista aihealueistaan huolimatta tämä kirja ei ole kovinkaan kevyttä ja helppoa työmatkalukemista. Siksipä tämän kirjan lukeminen on jäänyt minulla keskeneräiseksi. Toivon itselleni intoa tämän yli 1200-sivuisen vieraskielisen teoksen loppuunsaattamiseen, sillä tämä kirja korvaa lukemiseen vaadittavat ponnistelut hienolla sisällöllään!